Di sini

Sunday, April 17, 2016

Perkembangan kesayanganku :part 2

27 minggu
Badan rasa berangin. Ade sekali tu rase berangin sangat then mintak asben picit2 sket tak lama pstu cat walk la ke bilik air sbb terase nk muntah. Tak sempat, sempat sampai pintu je huhu.
Perut pulak kadang ok kadang tak selesa. Kadang rasa baby kat bawah kadang rase ok membulat main geli2 sedap huhu.
Rasa macam tekak kembali loya. Esp kalau minum susu ke camtu. Pstu sekarang cepat penat. Mengah sangat sedangkan perut tak besor mane pon huhu.

28minggu
Check-up utk 28w di KKIA hb 9.6, naik 0.3 je dlm mase 2mgu. So kene dtg lg 2mgu. Pstu doc scan kate uri tak ke bawah sgt dan tak naik sgt. Doc tak ukur pon berapa jarak end uri ke pintu serviks tu. Doc muda nampak baru so pasrah je. Next scan lg mase 32w nnti. Pastu aku boleh request cucuk ATT tu sbb aku rase diorg leka yg aku sptotnya perlu cucuk tu huhu. So mendapat la cucuk yg aku risau sangat tu tapi akhirnya berjaya dilalui. Bagi aku sakit sikit je dari cucuk ambil darah tu cuma kesannya mcm lebam la 3 hari camtu.
Hujung minggu keluar ngan asben ke taiping, hajat nak gi kedai kain dan cari brg baby sket lg. Tp cuma sempat cari sikit je barang, tak sempat ke kedai kain sebab aku tak selesa dgn kedudukan baby dlm perut ni. So decide balik je.

29 minggu
Hujung minggu tu adik datang dgn anaknye and anak buah. Seronokkk. Rindu kat depa. Maklumlah aku takleh nak travel sangat kan duk melayan phobia aku ni huhu. Then adik ajk ke kuala gula kt bagan serai nunn. Aku on je ecehhh. Sedangkan otw tu duk pegang perut ngeri jalan bgoncang2 kihkih. Apepon happy dapat mamam sedapp hihi

30 minggu
Check-up twice a month since first check up kt selama ni gara-gara hb low. Tiap kali check cume naik 0.3 jer. 9.3, 9.6, 9.8. Well, aku pon tengah bereksperimen dengan shaklee ni. So kire ok la tu kot. Then tengah check up tu nurse tye, 'eh, diorg takde suruh puasa ke hari ni? Sepatutnya kena minum air gula ni' ohhh tidakkkk!!! And yes, set appmnt 3hari lepas tu untuk mgtt Y-Y. Then hari minum air gula tu sampai nak pitam. Then mintak nurse tempat utk baring. Aku pon baring la kt bilik rehat tu. ok sket smp la timenye alhmdulillah result ok.

31 minggu
Feeling ok jer. Cuaca agak panas and aku kerap mencari aiskrim and minum ais sume aku nak walaupun tgah malam huhu. Nak tido berpeluh2. Kalau x aku la manusia yg tahan panas and tak suke sejuk hihi. Tp panas kali ni tak tahannn. Sebelum ni duk jaga kurang ais semua tp kali ni tidak lagi hihi.

32 minggu
Ade dalam 2,3 hari tu perut aku macam memulas sket. Aktif semacam. Sampai aku takut bak bangun wat itu ini sebab perut tak selesa sangat. Then aku saje gi check kat swasta, doc suggest gi hospital. Tapi aku balik umah rehat, aku tak pegi pon huhu. Sebabnya aku agak phobia dengan dexa huhu. Aku nak cuba rehat dulu kat rumah. Then ok je Alhamdulillah.

33 minggu
Sekali lagi kena serang perut memulas. Kali ni sampai tak boleh tidur malam. Brape kali kejut suami ambilkan air suam untuk redakan perut tu. malam tu macam dah setting je nak serah diri paginye. Tapi menjelang pagi perut ok pulak. Then aku pantau lg sehari pon ok jgk. Mungkinkah kontraksi palsu?? Aku pon tak pasti huhu

34 minggu
Minggu ni rasa sihat luar biasa. Hujung minggu ajak gi mall rasa macam heaven gila sbb rase sihat sangat and dapat round lebih sket naik mall tu hihi.

35 minggu
Perut kembali tak selesa. Aku pun tak pasti ini biasa atau luar biasa. Perut kerap mengeras. Sebagai orang yg agak phobia mestila aku cuak kan. Aku doa byk2 spy baby cukup bulan. Pujuk2 baby lg seminggu je syg cukup bulan pls plsss. Check hb pon dah paras normal, bacaan 11.

36 minggu
Alhamdulillah cukup bulan sudah. Tiba2 suami kata kene kerja luar dari Selama uiaitu Bagan Datoh!! My kampung okayy. Suami kata 2minggu. Die ingat good news utk aku sbb leh balik kg terus smp bsalin. Yang aku ni fikir kalau tak bersalin2 macamana??? Aiyaa..tp at last balik gak kg, tak bersalin tu nanti la fikir lain. So dah balik kg kan, kali ke berapa ntah aku tukar tempat utk follow up check up huhu. Bukak buku baru lagi kt kg hihi..and lg aku pun kene la brief balik kes aku dari kes lama ke baru smp ke hari ini hihi. Bertabahlah ye. Bacaan hb makin naik, bacaan 12 hihi. Estimate berat baby dh 2.7kg. Terkejut jgk aku sbb ingat baby aku ji kecik la sket dari schedule. Aku dah terbayang baby besau huhu. Takpela, yg penting semua sihat dan selamat :)

37 minggu
Kebimbangan melanda tak bersalin lg wehh huhu. Still counting..aku dah merancakkan lagi senaman2 aku..streching, squatting and walking around hukhuk.

38 minggu
Hari ini (17hb April 2016)
Ye...belum bersalin lagiiii. Dah resah sibuk ajak suami gi jenjalan hukhuk.

Harap2 lepas ni update bersalin pulak aminnnn. Doakan aku :)

No comments:

Post a Comment