Di sini

Tuesday, May 19, 2015

TIPS Hilang Batuk (Teori diri sendiri a.k.a sukahati aku)

Awal bulan haritu, aku diserang penyakit batuk kering, alahai...macam nak terkeluar isi perut bila batuk tu. Bila dah terkena, mulalah minda aku ni berfikir-fikir teori nak sembuhkan penyakit ni. Aku ni kalau boleh ubat tu adalah yang terakhir...

Jadi aku cubalah meng'eksperimen'kan diri aku sendiri.

Haritu, aku ada share di Facebook aku,
Meh sini aku share lagi,

It works! Alhamdulillah...dah baik batuk tak sampai seminggu..tak sempat nak guna petua2 lain dan obat-obatann.
Penyakit yang dialami: Batuk Kering
Punca : Sejuk Air-Cond+Hujan+Ais Cendol
Kenalpasti penyakit: batuk kering biasanya berpunca dari kuman dan jadi radang lalu gatal2.
Tips:
1) minum Air mineral byk, bukan air masak (spy tekak bersih)
2) berdehem ganti berbatuk (kadang tak tahan gak) (spy tak menjadi2)
3) makan berpantang dari makanan gatal cth;telur, seafood (spy tak semakin gatal tekak)
4) no ice, no sugar dalam air minum (minum air gula sekali je sehari utk tenaga, then bilas warm water) (ice tu buat simpan kuman ja, gula tu nanti kering kat tekak then sbbkan batuk)
5) minum air panas sebelum tidur dan sebaik terjaga subuh (spy radang tekak lembut, darah lancar, tak kering, bunuh kuman)
6) jangan direct dgn kipas, volume satu je ok. (spy tekak tak kering & terasa gatalnye bila kering)
7) Limau suam (vit C dalam limau cepat sembutkan luka atau radang dan badan tak lemah dek kerana batuk)
Haaa ok x hehe..byk pulak ekk
Bagi pendapat gue, ubat batuk liquid tu hanya utk batuk jenis berkahak.
Madu pulak hmmm...bagaikan semut hitam makan gigi...tp tak pasti sgt la keberkesanannya tu pd batuk huhu
Ubat2 lain dan petua lain gue tak pasti la huhu.
Pesanan sihat dr gue: Selamat Menjaga Kesihatan haha
*ape pun ni usaha kite je, yg menyembuhkan hanya Allah SWT

No comments:

Post a Comment