Di sini

Wednesday, June 24, 2015

Anda Perlu Tahu : Dia..Suami & Isteri Luar Biasa

Haaa.sape layan cerita ni? Aku? Sedangkan dulu masa kerja di Subang sampai rumah pukul 6.30 pun aku sempat bersiap laju-laju sebab nak layan drama slot akasia petang2 ni, inikan pula sekarang boleh sampai seawal jam 5.15pm eh kalau bulan puasa awalkan lagi sejam hahaha. Haaa..mestilah sempat sangat nak layan kan. ape lagi aku nak buat, nak layan suami pun jauh huhu sobss

Tapi aku suka sangat drama ni. Selalunya bila dah ada iklan pancing-pancing drama baru, kita dah boleh agak dah sape watak pro ke watak cons ke kan. Tapi serious drama ni memang susah nak agak jalan cerita dia sebab perasaan ingin tahu tu membuak-buak. Kadang rasa isteri betul, Suami betul, Umi betul, Kak long pun betol. Ehhhh, rasa nak back-up semua orang haha. Tapi tak boleh drama Yuhanis&Tengku Zairil tu lagi confuse lahhh hahaha

Mula-mula aku layan drama ni, aku pun terkejut, biar betul drama ni buat cerita mengajar cara nak trap orang semata-mata nak anak. Pergi lambok bagai. Yeke. Masa tu memang hebohlah kat media sosial bagai yang drama ni bawak contoh tak elok la apelah. Tapi aku yakin mesti ada mesej yang cuba nak disampaikan. Dan memang mula lepas diorang kahwin tu, bertubi-tubi mesej aku dapat hari-hari. Seronok sangat!

Cerita ni sangatlah tak boring. Even dia bukan sedang dalam 'klimaks' penceritaan pun, masih ada mesej yang nak disampaikan. Contohnya, Surah yang elok dibaca untuk perempuan mengandung. Yang aku suka sangat tu, dia sebut semua surah, takde potong-potong. Ikhlas sangat nampak drama ni.

Okay-okay, aku cuba list out apa pengajaran yang aku nampak:

1. Tang Surah tu, dia beritahu semua surah, even kita boleh cari pun, tapi bagus jugak dia ingatkan dengan sampaikan melalui drama tu. Sekurang-kurangnya terkesan kat orang macam aku ni. Lebih-lebih lagi orang yang mengandung kan hihi

2. Biar siapa pun isteri itu, suami haruslah nekad untuk membimbing isteri ke jalan yang DiRedhai. Itu tanggungjawab suami tu. Kena sabarrrrrrrr hihi.

3. Atasi masalah dengan tenang. Masalh memang banyak la kan dalam drama ni. Tapi tengok macamana contoh Amzar ataupun Dewi berhadapan dengan situasi tu. Masih dalam akal logik kita kan.

4. Suami ucap terima kasih pada isteri sebab lahirkan anak.

5. Suami jaga isteri dalam berpantang.

6. Buat baik je dengan semua orang semampu yang boleh. contoh dewi tu hewhewhew

7. Berkat sabar suami, isteri berubah, Alhamdulillahhhh.

8. Jangan sibuk sangat jaga tepi kain orang, kain sendiri jarang tak perasan kihkih. Ambil berat berpada-pada tauuu

9. Jangan cepat judge orang tanpa selidik. Kita tiada hak untuk membenci sesama manusia.

10.......mungkin banyak lagi dah lupa haha

Mungkin minggu ni minggu terakhir drama tu. mungkin ada lagi mesej-mesej yang hendak disampaikan. Jom la terus tonton.

Aku, tonton sampai minit terakhir drama tu tau. sampai minit terakhir lagu terakhir tuuuuu

Lagu tu aku sukaaa. Yang ni nak mention sangat ni. Suka bebenorrrr. "ku tak pernah" nyanyian Hero & Heroin itu sendiri Syukri Yahya & Fathia. Ni memang tektik berkesan untuk orang macam aku layan sampai habis hihi.


Ade video dia. Klik la atas ni hihihi. Pastu aku terus berangan kan zaman-zaman bercinta dengan husband dulu kannn. Tak kurang sampai sekarang Alhamdulillah.


Last but not least, cerita ni bukan Isteri je luar biasa. SUAMI & ISTERI LUAR BIASA!!

Drama yang kemas! Syabas!


P/S: Dalam dunia ni, kalau kita memang mencari keburukan, memang keburukanlah yang Allah akan tunjukkan. Jika kita mencari kebaikan, maka kebaikanlah yang Allah tunjukkan. Anda pinta, Allah makbulkan. wallahualam

2 comments:

  1. emm..tertengok jugak citer ni sebab family pcl ni kan semuanya suka berdrama...pompuan lah tuu.

    ReplyDelete